Terug naar overzicht

Mijn e-mail komt niet aan bij de ontvanger

Wanneer je verzonden e-mail niet aankomt, dan is dat heel erg vervelend. In dit artikel leggen we je uit welke mogelijke oorzaken dit kan hebben en hoe je dit zelf kunt verhelpen. Heb je liever persoonlijke ondersteuning bij het oplossen van je probleem, neem dan even contact met ons op.

Wanneer smtp.ionline.nl is ingesteld als uitgaande e-mailserver binnen het e-mailprogramma dat je gebruikt (bijvoorbeeld Outlook) of je verstuurt je e-mail via webmail, dan wordt je e-mail verstuurd via onze mailservers en dragen wij zorg voor een correcte aflevering van de e-mail op de server van de ontvanger. Onderweg kan er natuurlijk nog steeds van alles misgaan.

In de meeste gevallen wanneer een e-mail wordt geblokkeerd, dan klopt het SPF-record voor een domeinnaam niet. Een SPF-record is een DNS TXT-record, waarin wordt aangegeven welke servers e-mail voor een domeinnaam mogen versturen. Hiermee kan worden voorkomen dat ongeautoriseerde servers e-mails uit naam van jouw domeinnaam of bedrijf versturen. Wanneer je e-mail verstuurt via onze servers, dan moeten onze servers dus worden toegevoegd aan het SPF-record voor je domeinnaam om e-mail namens je domeinnaam te mogen versturen. Wanneer een domeinnaam bij ons wordt afgenomen, dan zetten wij standaard zo’n SPF-record in de DNS van je domeinnaam. Registreer je je domeinnaam via een andere partij, dan zul je zelf dit SPF-record toe moeten voegen. Controleer daarom bij problemen of het SPF-record correct is. Een SPF-record ziet er dan als volgt uit: v=spf1 include:_spf.ionline.nl ~all en dient op zijn minst include:_spf.ionline.nl te bevatten om toe te staan dat onze servers e-mail namens jouw domeinnaam mogen versturen.

Het kan zijn dat er meerdere servers zijn geautoriseerd om e-mail namens je domeinnaam te versturen. Wanneer je gebruikmaakt van Microsoft 365, dan ziet het SPF-record er als volgt uit: v=spf1 include:spf.protection.outlook.com include:_spf.ionline.nl -all.

Wanneer het SPF-record voor de domeinnaam correct is ingesteld en e-mail nog steeds niet aankomt bij de ontvanger, dan zijn er nog meerdere oorzaken mogelijk. De inhoud van de e-mail wordt gezien als spam of er gaat in het transport iets mis. Onze helpdesk kan dit probleem onderzoeken door de weg af te lopen die jouw e-mail afloopt binnen ons netwerk tot aflevering bij de doelserver. Eenmaal overgedragen aan de doelserver hebben wij geen controle meer over de weg die je e-mail aflevert. Dit is altijd lastig.

Lukt het niet om het probleem te verhelpen of heb je liever persoonlijke aandacht van ons voor je probleem? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag.